UKENS INNVEIING

I dag blir det kun en kjapp opplisting over ukens aktiviteter, har ikke tid til mer just nu ..

MANDAG
Null trening

TIRSDAG
I dag gikk løpeturen fra Lien til Ravnaner og tilbake igjen. 10,12 km. Denne dagen med innlagt «pratepause» med Liv og Linda som jeg traff på turen. De var på tur med både vogn og to firbente. Så vi fikk utvekslet litt «lavkarbostoff» midt inni skauen 😉

ONSDAG
Null trening

TORSDAG
I dag ble det en langtur på 15,34 km og ny personlig «lengderekord».  Så la jeg inn en del utfall og stepp og uttøying på slutten på ca 20 minutter. Nå har jeg egentlig fått streng beskjed fra min «personlige trener» at jeg bør holde meg mest til korte turer og alternativ trening og begrense de lange turene, så det skal jeg forholde meg til fremover. Dette for å unngå skader, selv om jeg synes det er gøy å strekke grensene på hvor langt jeg klarer og løpe …

Fant forresten litt om dette temaet i bladet iForm som jeg har begynt å abonnere på. Dumpet et nytt nummer ned i postkassen i går :

———————————————————————–

LØP MINDRE  OG BLI RASKERE

Er du klar over at du kan kutte kraftig ned på kilometerne og samtidig bli en bedre løper ? Det virker kanskje underlig, men forklaringen er høyere oksygenopptak, høyere melkesyreterskel og langt bedre løpestil når du bytter ut en tredel av løpetreningen med styrkeøvelser og andre aktiviteter som ikke krever joggesko.

Dette melder forskere fra London Sport Institute.

En perfekt treningsuke bør visst se slik ut :

Dag 1 : Høyintensive intervaller. F.eks. 6×3 minutter med bortimot maksimalfart, atskilt av 2 minutters pause med rolig løping eller gange

Dag 2 : Spurttrening. Løp i vekselvis 15 sekunder med maksimal fart og 15 sekunder med rolig tempo

Dag 3 : Tung styrketrening av beina. F.eks. knebøy, utfall og markløft. Legg på så mye vekt at du bare klarer 4-6 repetisjoner per sett

———————————————————————————

Så da skal jeg begynne å bruke intervalløktene som jeg har liggende på iPhonen under en annen applikasjon, nemlig Gymboss. Veldig greit, så får du instruksjoner på øret og slipper å følge med på klokke på armen

———————————————————————————–

Ukens innveiing på vekten ble et «gledelig» gjensyn med badevekten. Nå var ikke mine intensjoner å gå så veldig mye mer ned i vekt, men det er tydelig at hverdagens kosthold er tilbake og at feriens slaraffenliv nå er over. Vektnålen stoppet på 61,8 kg og det vil si ned 1,2 kilo siste uke

Da tar jeg helg og «treningsfri» med god samvittighet 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar til dette innlegget

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.