SOMATICS METODEN

HEMMELIGHETEN TIL SMERTELINDRING

SLITNE MUSKLER – IKKE SVAKE

Du har gjerne gått til behandling med en sliten rygg, dårlige skuldre eller andre steder hvor du har smerter.

Du har gjerne fått beskjed om at muskulaturen din er svak på baksiden, den må trenes opp. Eller på fremsiden. Du må styrke musklene i det området, får du beskjed om.

Hva hvis du snur litt på det? Om du for eksempel har veldig stram muskulatur fremme i brystet ditt, så vil det si at de «drar» i musklene dine bak i ryggen. Musklene i ryggen din ligger i konstant strekk og prøver samtidig å trekke seg tilbake til sin naturlig lengde. Så det vil da si at musklene foran er sammentrukket og står og fyrer 24/7 OG musklene dine bak på ryggen står og fyrer 24/7 i en evig dra kamp for å få kroppen din tilbake til senter.

Da blir det mer logisk at du får vondt i muskler enten foran i brystet eller bak i ryggen eller gjerne begge steder, ikke sant?

Musklene dine foran og bak er altså ikke svake i det hele tatt. De er kjempe sliten av å konstant prøve å dra deg og overkroppen din tilbake til senter hvor hjernen din optimalt sett vil ha deg.

SÅ – Musklene dine er altså ikke svake – De er kjempeslitne av å være på jobb 24/7 og er egentlig blitt veldig sterk av å holde på med denne jobben over uker, måneder og år. Men til slutt får du muskelsmerter i disse områdene om du ikke gjør noe for å få disse musklene til å slappe av – fordi en spent muskel eller muskelgruppe vil til slutt bety muskelsmerte.

Om du går for å trene disse musklene, som ofte er behandlerens velmenende råd, så vil du stramme muskler som allerede er alt for stramme, enda mer!

SÅ – Hva gjør du da? Du begynner med Somatics Metoden og gjør øvelser som vil få disse stramme overarbeidede musklene dine til å slappe av. Jobbe på lag med hjernen, nervesystemet og musklene dine som vil forstå at musklene også kan slappe av. Det vil rette opp din holdning og musklene trenger ikke lenger å jobbe 24/7. De blir rolige og harmoniske og fungerer bedre og smerter ikke lenger.

DA- Når du har fått en optimal hvilelengde på musklene dine og de har fått tilbake evnen til også å slappe av når du ønsker det, DA kan du begynne å styrke musklene. Da vil musklene dine respondere på trening.

Er ikke det fantastisk? En så enkel og logisk løsning på et «problem» som kunne vedvart i måneder og år og til slutt gjort deg ute av stand til å gjøre noe som helst med dine slitne, vonde, stive og overarbeidede muskler.

Somatics Metoden er altså nøkkelen til at du får smertefrie, velfungerende og sterke muskler igjen.

En muskel skal kunne både være spent når du bruker den og avslappet når du ikke bruker den – Så enkelt.

FUN FACT OM MUSKLER:

En muskel kan gjøre TO ting av fri vilje (ved hjelp av hjernen og nervesystemet): Trekke seg sammen og slappe av. Om du strekker en muskel er det med makt og muskelen vil da gå i motsatt retning av det den er ment til å gjøre. Å bruke makt har aldri vært den beste måten å løse verken det ene eller andre, så da er det altså en mye bedre løsning å jobbe på lag med musklene for å få en mer optimal hvilelengde på muskelen- ALTSÅ ingen stretching eller tøying.

Visste du at ingen muskler jobber alene? I kroppen jobber musklene i muskelmønstre. Derfor kan du ha vondt en helt annen plass enn der problemet ditt egentlig er.

Vi har om lag 800 muskler i kroppen. Om lag 650 av disse er viljestyrte skjelettmuskler. Resten er såkalt glatt muskulatur som styrer de indre organene.
Alle skjelettmuskler er festet til knokler og bein som en del av skjelettet vårt. Hadde vi ikke hatt muskler som fungerte, kunne heller ikke skjelettet bevegd seg. Så hjernen sender signaler ned gjennom nervesystemet og ut i musklene og forteller hvilken bevegelse som må gjøres. Og på samme måte går det informasjon tilbake fra muskelen via nervesystemet og opp til hjernen. Tenk for en fart det må være på de signalene. Av og til må signalene gå rett ut i ryggmargen og tilbake, fordi det haster.

Visste du at alle dine indre organer også er innpakket i muskler? Ikke muskler som vi ser bilde av over, men en annen type muskler som pakker inn alle organer som gjør «innsidejobben» for deg. Disse kan også bli påvirket av at skjelettmuskulaturen din er stram og kroppen er trukket sammen for eksempel foran. Muskler i tarm, mage, pustemuskler, alle innvendige muskler kan bli påvirket av at du er trukket sammen foran av stram skjelettmuskulatur. Da får ikke de indre organene jobbe riktig så godt som de kunne med for eksempel pusten din, å pumpe blod rundt i kroppen din, å kna maten i tarmen og så videre og så videre. Så ting på utsiden av kroppen påvirker innsiden og omvendt. Alt henger sammen i en stor organisme – KROPPEN.

Legg gjerne igjen en kommentar til dette innlegget

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.